tiistai 21. huhtikuuta 2015

Hermoston tasapainotus ja vahvistaminen

Tiivistäen voidaan sanoa, että hermostolla on kaksi tehtävää. Hermosto ylläpitää elimistön sisäistä tasapainoa ja sopeuttaa sitä ympäristön muutoksiin. Sen vuoksi hermoston terveys ja kunto on tärkeä asia. 

Hermostoa voidaan vahvistaa traditionaalisten Kehoälyn harjoitusten avulla, ja tehdä se vielä erityisenä täsmätreeninä. Traditionaalinen Kehoälyn harjoittelu vahvistaa ja tukee erityisesti hermostoa. Osa näistä harjoituksista on aika vahvoja, sillä ne samanaikaisesti vahvistavat, mutta myös rasittavat hermostoa. Niiden jälkeen kuuluu levätä. Palauttavan levon jälkeen on Kehoälyn harjoittelijan hermosto entistäkin vahvempi.

On olemassa lempeämpiä traditionaalisia Kehoälyn harjoituksia, joita voi teettää esimerkiksi osin halvaantuneilla, burnoutinsta kärsivillä, pahasti stressaantuneilla tai muutoin hermostoperäisistä ongelmista kärsivillä. Eräs tällainen harjoitus on NSB Form, josta olen kirjoittanut aikaisemmin tässä blogissa. Traditionaalisiin Kehoälyn harjoituksiin kannattaa myös yhdistää Kehoälyn syvärentoutusta ja FreeFlow -harjoituksia.




Tervetuloa Kehoälyn harjoittelun pariin. Ota yhteyttä, kun asia kiinnostaa. Tapio Sippoin.

maanantai 20. huhtikuuta 2015

Hermoston Tasapainotus liikesarja

NSB Form (Nervous System Balancing Form)


Kehoäly® -terveysmenetelmää kannattaa harjoittaa, jos haluaa vahvistaa hermostoaan, tukea aivojensa toimintaa, lisätä luovuuttaan, ongelmien ratkaisun kykyään ja oivallluskykyään. 

Eräs vähemmän tunnettu Kehoäly -itsehoidon harjoitus on Hermoston Tasapainotus liikesarja eli NSB Form. Tässä lyhyesti sen ydinasiat:
  

Hermoston Tasapainotus liikesarja

Hermoston Tasapainotus liikesarja aktivoi aivoja ja parantaa hermoston toimintaa. Lisäksi sen harjoittelu voi konkreettisesti lisätä älykkyyttä ja sosiaalista älykkyyttä, sekä myös vähemmän tunnettua "sydämen älykkyyttä". ("Sydämen älykkyys" on Kehoälyssä käytetty termi, jolla kuvataan sydämen kykyä tietää asioita ennen kuin ne voidaan havaita aivoissa. Termin on lanseerannut Kehoälyn harjoittelun kehittäjä, Kehoeetikko Tapio Sippoin.) Stressaantuneen ihmisen tervehdyttämisessä ja adaptoitumiskyvyn palauttamisessa tällä NSB Form liikesarjalla on saatu loistavia tuloksi. NSB Form on osa Traditionaalista Kehoäly -harjoittelua, jolla on takanaan jo yli kahdenkymmenen vuoden empiirinen ja kliininen historia.

NSB Form on suunniteltu niin helpoksi Kehoäly -harjoitukseksi että sitä kykenee tekemään vaikka hermosto olisi heikossakin kunnossa, joten sitä käytetään usein vanhuksille suunnatussa Senior Kehoäly -harjoittelussa, sekä halvauspotilaiden ja burnout-oireista kärsivien hoidossa. Liikesarja tehdään normaalisti seisaaltaan, mutta sitä voi tehdä myös istuen ja makuulla.

Kehoäly®, Body Intelligence® = Good gain with tender gentle attitude. Kehoäly on työkykyä lisäävä ja stressiä vähentävä bodymind-menetelmä, joka lisää kehoälyä ainutlaatuisella tavalla. Kehoäly® sisältää lempeää itsehoitoa, elinvoiman aitoa tunnistamista ja siitä tietoiseksi tulemista, hermostoa vahvistavaa energiaharjoittelua, sekä monipuolista toimivaa terveysliikuntaa. Kehoälyn harjoittelun seurauksena on ainutlaatuisen vahva kehoälyn lisääntyminen. Kehoäly on myös työkyvyn säilyttämisen ja ylläpidonkannalta yksilön tärkein taito. Kehoälyn menetelmää kehitetään jatkuvasti, Creatio Aeterna -toimintatavan mukaisesti.

perjantai 17. huhtikuuta 2015

Mieskunto ja aamustondis

(Huom! VAROITUS: Tämä teksti on tarkoitettu ensisijassa miehille ja se sisältää aikuisten miesten seksuaaliseen kyvykkyyteen liittyvää tietoa ja suoraa puhetta. Jos olet epävarma seksuaalisuudestasi tai mieskunnostasi, etkä kestä lukea mitään siihen liittyvää, jätä tämä teksti lukematta. Ja jos päätät lukea, muista: "Viestintuoja kannattaa kuitenkin jättää henkiin", kuten vanha toteamus kuuluu). 

Sanakirja. Suomen pääkaupungin slangia. Stondaa, stondis = Peniksen paisuvaiskudos on täyttynyt verestä "ahtaumaksi" asti, eli erektio. Seuraus on yli 90 asteen kulma.

Käyn suoraan erään tabun kimppuun. On olemassa uskomus, että kun mies tulee keski-ikään aamustondiksia ei kuulu olla. Höpö höpö. Toki vanheneminen vähentää mieshormonien tuotantoa, mutta silti. Aamustondis on normaali asia, eikä sitä tarvitse hävetä, vaan siitä kannattaa olla ylpeä. Se tarkoittaa, että olet upeassa kunnossa, elinvoimainen ja mukava mies. Aamustondis ei kuitenkaan mitenkään tarkoita, että heti kun sellainen on, pitää harrastaa seksiä. Voit vain nousta ylös, kävellä ylpeänä aamupesulle ja tietää, että kyllä se siitä sitten tasaantuu.

Kun alle 70-vuotias mies on terve, hänellä on aamulla stondis monena päivänä viikossa ja nuorilla miehillä aamustondis pitäisi olla melkein joka aamu. Jos näin ei ole, eli aamustondikset puuttuvat, saattaa jossakin olla jotain pielessä. Tiedän, että on paljon keski-ikäisiä miehiä, joilla ei enää aamulla stondaa. Syyt ovat moninaiset; stressi, huono ravinto, alkoholi, liian vähäinen tai liian suuri määrä liikuntaa, moninaiset sairaudet, (mahdollisesti huono parisuhde), sekä lukuisat muut sosiokulttuuriset psykologiset syyt.

Asialle voi kyllä tehdä jotain. On olemassa sininen pilleri, mutta sitä tuskin kannattaa popsia vain koska haluaa aamustondiksen. Huonoin interventio on turha medikalisaatio. En siis suosittele potenssilääkkeitä enkä hormonipiikkejä. Myös superfuudien popsiminen lääkkeiden korvikkeena ja siihen liittyvä "penisbiohäkking" on usein hiukan kyseenalaista "ongelman" siirtämistä ja luettavissa turhan kemikalisaation yhdeksi "hienostuneeksi" muodoksi. 

Toinen mitä voi tehdä, on korjata elämäntapojaan ja alkaa käyttäytyä kehoeettisesti. Tämä toimii yleensä hyvin, jos nämä hyvät muutokset tehdään pysyvästi ja riittävän maltillisesti. Kolmas juttu on alkaa käymään oikealla voimailusalilla nostamassa isoja rautoja, sillä se todistetusti lisää mieshormonin tuotantoa ja tasoja. Tässäkin homma kannattaa aloittaa maltilla.

Neljän ja mielestäni paras asia, mitä voi tehdä, on aloittaa säännöllinen Kehoälyn harjoittelu ja siihen liittyvä terveysmeditaation tekeminen. Kehoälyn harjoittelu hoitaa sekä fyysisellä tasolla että psyykkisellä tasolla tätä asiaa. Kehoälyn harjoitusten säännöllinen tekeminen on eräs toimivimmista ja tehokkaimmista keinoista hoitaa mieskuntoa ja pitää aamustondis vallitsevana todellisuutena.

Lopputoivotukseni on: Olkoon tulevat aamusi oikeasta paikasta jäykkiä!

torstai 16. huhtikuuta 2015

Mitä on kehoetiikka?

Käyntikortissani lukee: "Tapio Sippoin, kehoeetikko". Usea korttini saanut on kysynyt, mitä kehoeetikko tarkoittaa, sekä mitä on kehoetiikka ja Kehoäly. Minäpä kerron.

Kehoetiikka ja Kehoäly liittyvät kiinteästi yhteen. Todennäköisesti teistä suurin osa tietää, että Kehoäly on parasta mahdollista kehon ja mielen välistä kommunikaatiota. Kehoäly on siis kehon ja mielen välisen kommunikaation korkein muoto. Tiedättä myös, että samalla Kehoäly tarkoittaa sitä hienoa, parhaalla mahdollisella tavalla tapahtuvaa ihmistä kokonaisvaltaisesti eheyttävää, voimaannuttavaa ja parantavaa prosessia, jonka kehoälykäs toiminta saa aikaan. Ja kuten kaikki tietävät, Kehoäly® on sen toimivan ja tehokkaan lempeän terveysmenetelmän nimi. Kehoälyn harjoittelun avulla voi parhaiten käynnistää Kehoälyn prosessin ja saavuttaa kehoälykkään tilan. Tällöin kehon ja mielen välinen paras mahdollinen kommunikaatio pääsee toteutumaan.

Mitä on tai mitä tarkoittaa lanseeraamani termi kehoetiikka?

Sana etiikka tulee kreikankielestä ja tarkoittaa tapaa tai käytöstapaa. Samoin latinankielestä tuleva sana moraali tarkoittaa käytöstapaa. Sanoilla etiikka ja moraali on kuitenkin arjessa hyvinkin selkeä ero. Moni haluaa toimia eettisesti oikein, mutta harva haluaa leimautua moralistiksi. 

Kehoetiikka tarkoittaa toimintaa ja ajattelua, jonka avulla tutkitaan ja opiskellaan kehon terveyteen ja hyvinvointiin liittyvää parasta mahdollista käytöstä ja niitä tapoja, jotka eheyttävät ja voimaannuttavat ihmistä psykofyysisenä olentona. Kehoetiikkaa voi parhaiten opiskella Kehoälyn harjoittelun avulla.

Miksi kehoetiikka eikä kehomoraali?

Olen kehoeetikko. Se tarkoittaa, että autan ihmisiä löytämään hyviä optimaalisia tapoja kohdella kehoaan parhaalla mahdollisella tavalla. Moralisointi on kehoetiikalle vierasta, sillä Kehoälyn kannalta on hyvin tärkeää, että ihminen itse, omasta tahdostaan ja halustaan käynnistää Kehoälyn eheyttävän prosessin, alkaa käyttäytyä kehoeettisesti ja tekee vapaaehtoisesti Kehoälyn harjoituksia. 

Kuten tiedättä; "kannettu vesi ei kaivossa pysy". Kehoälyn puute on verrattavissa alkoholismiin. Alkoholista pääsee eroon vain jos alkoholisti itse niin haluaa. Samoin Kehoälyn puutteen voi poistaa ja Kehoälyn voimaannuttavan prosessin voi käynnistää vain yksilö itse.

Arjessa moraali liittyy usein dogmattisuuteen, fundamentalistiseen ajatteluun ja ahdasmieliseen itsen ja toisten tuomitsemiseen. Siksi siis kehoetiikka eikä kehomoraali. Kehoälykäs ja kehoeettinen ihminen välttelee tietoisesti esim. kaikkia ravintoon liittyviä ismejä, sillä ahtaassa moralistisessa ajattelussaan erilaiset dieetit yms. ravointo-opit vievät ihmistä kovin usein pois kehoälykkäästä ja kehoeettisestä elämäntavasta.

Kuka on kehoeetikko?

Kehoeetikko on kehon ja mielen hyvinvoinnin korkeimman tason asiantuntija, jonka asenne ja ymmärrys ihmisestä ylittää totutut ja tyypillisimmät länsimaiset ihmiskuvat ja -käsitykset. Kehoeetikon tunnistaa siitä, että hän tekee Kehoälyn harjoituksia ja noudattaa Kehoälyn toimintatapoja kykyjensä mukaan parhaalla mahdollisella tavalla. Edistynyt kehoeetikko on lähes poikkeuksetta myös Kehoälyn Mestari.

 

 

keskiviikko 15. huhtikuuta 2015

Voiko vyöruusun parantaa?



Ystäväni sai ärhäkän vyöruusun. Hän etsi tietoa ja helpotusta netistä, ennen kuin menisi lääkäriin. Tarpeeksi tutkittuaan hän pyysi minulta apua, sillä hän tiesi, että Kehoälyn harjoituksilla voi konkreettisesti vaikuttaa terveyteen. Ja nettisivuilla yleisesti kerrottiin, että vyöruusu paranee itsestään ajan kanssa. Terveyskirjasto sanoo, että vyöruusu paranee 4-6 viikossa, tohtori piste fi sanoo, että vyöruusu paranee noin neljässä viikossa ja netin keskustelupalstoilla usein paranemisen kerrotaan kestäneen noin viisi viikkoa. Oireet piste fi kertoo, että vyöruusun jälkeinen kipu voi kestää kuukausista jopa vuosiin.

Ystäväni pyysi tukea ja apua, joten sitä annoin. Opetin hänelle tilanteeseen parhaalla tavalla sopivia Kehoälyn harjoituksia, eli psykofyysistä kehotyöskentelyä ja terveysmeditaatiota. Tulokset olivat mukavat. Heti ensimmäisenä päivänä kipu laimeni huomattavasti, ystäväni pystyi nukkumaan yönsä ja itse ruusukin näytti jo hiukan laantuneen. Seuraavana päivä sama positiivinen toipuminen jatkui. Kolmantena päivänä ruusu ja etenkin kipu oli jo oikeastaan kokonaan poissa. Neljäntenä päivänä oli enää kevyet merkit iholla, joista saattoi päätellä, että jotain poikkeavaa siinä oli ollut ja tapahtunut. 

Oli varsin mukavaa nähdä ystäväni toipuvan niin nopeasti. Ruusu on pysynyt tuon jälkeen poissa ja ystäväni on ollut täysin kivuton. Suosittelen siis Kehoälyn harjoittelua myös vyöruusua sairastaville ja sen uudelleen puhkeamisen ennaltaehkäisemiseksi.




Kehoäly®, Body Intelligence® = Good gain with tender gentle attitude. Kehoäly on työkykyä lisäävä ja stressiä vähentävä terveysmenetelmä, joka lisää kehoälyä ainutlaatuisella tavalla. Kehoäly® sisältää lempeää itsehoitoa, elinvoiman aitoa tunnistamista ja siitä tietoiseksi tulemista, hermostoa vahvistavaa harjoittelua, sekä monipuolista toimivaa terveysliikuntaa. Tässä lyhyt video. 

Kehoälyn harjoittelussa yhdistyy fysioterapeuttinen itsehoito, psykoterapeuttinen kehotyö, sekä ihmisen luonnollisen elinvoiman tiedostaminen ja vahvistaminen. Kehoäly® ei ole fysioterapiaa eikä psykoterapiaa, vaan jotain huomattavasti kokonaisvaltaisempaa, psykofyysistä itsehoitoa kehotyöskentelyn keinoin
Kehoälyn harjoittelun seurauksena on ainutlaatuisen vahva kehoälyn lisääntyminen. Kehoäly on myös työkyvyn säilyttämisen ja ylläpidon kannalta yksilön tärkein taito. Kehoälyn menetelmää kehitetään jatkuvasti, Creatio Aeterna -toimintatavan mukaisesti.

torstai 9. huhtikuuta 2015

Kehoälyn harjoitukset

Kaikille avoimia Kehoälyn treenejä huhtikuussa 2015:


20.4.2015 maanantaina klo 17.00-19.00

Treenikertojen teemat vaihtelevat ja joka kerta teemme aluksi Elävöittävän liikesarjan. Teemoina treeneissä esim Kehoäly syvärentoutus, FreeFlow, hermoston vahvistaminen, syvävenyttely, akupainanta itsehoitona, meridiaanivenyttely, rentous, elinvoiman vahvistaminen, stressin poisto, wellness, työhyvinvointi ja liikemeditaatio. 
Kenelle: Kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan. Treenit eivät kuitenkaan sovi mieleltään vakavasti sairaille, eikä raskaana oleville. 
Hinta: Uusille tulijoille tutustumishintaan 30 euroa.
Paikka: Länsi-Pasila
Ilmoittautuminen ja tiedustelut:
Tapio Sippoin 050 5328 528 ja 
kehoeetikko @ gmail.com
Ohjaajat: Tiina Törö.
Järjestäjä: Suomen Kansanterveyden ja Terveysliikunnan Edistämisen Seura ry.

maanantai 16. maaliskuuta 2015

Hyvä itsetunto, Kehoäly ja terveysmeditaatio




On olemassa lukuisia syitä, miksi Kehoälyn ja siihen kuuluvan meditaatiomuodon, eli terveysmeditaation aktiivinen harjoittelu on niin hyväksi ja toimii niin hienosti. Eräs syy liittyy ihmisen itsetuntoon. Usein ajatellaan, että ihmisen ongelmat johtuvat huonosta itsetunnosta. Suurelta osin asia on juuri toisin päin, eli huono itsetunto johtuu ongelmista. Tällä on suora syy-yhteys siihen, miksi Kehoälyn ja terveysmeditaation harjoittelu on niin hieno juttu. Riittävä Kehoäly ja säännöllinen terveysmeditaatio auttavat ainutlaatuisella tavalla ratkaisemaan ongelmia. Kehoälyä voi lisätä treenaamalla sitä.

Kyseessä on simppeli juttu. Usein ihmisen ongelmat ovat tunnetasolla. Kehoälyn ”enemmän kehollisten” harjoitusten kautta ongelmiaan voi käsitellä fyysisen kehon tasolla ja psykofyysisenä kokonaisuutena. MindWellness terveysmeditaation avulla ongelmia voi ratkaista sekä fyysisellä tasolla, tunnetasolla, järkitasolla, filosofisella tasolla että noologisella tasolla. Paras tulos ongelmaratkaisuihin saadaan kun yhdistetään Kehoälyn muut harjoitukset terveysmeditaatioon. Ja itsetuntokin kiittää.



Kehoäly®, Body Intelligence® = Good gain with tender gentle attitude. Kehoäly on työkykyä lisäävä ja stressiä vähentävä terveysmenetelmä, joka lisää kehoälyä ainutlaatuisella tavalla. Kehoäly® sisältää lempeää itsehoitoa, elinvoiman aitoa tunnistamista ja siitä tietoiseksi tulemista, hermostoa vahvistavaa harjoittelua, sekä monipuolista toimivaa terveysliikuntaa. 
Tässä lyhyt video. 
Kehoälyn harjoittelussa yhdistyy fysioterapeuttinen itsehoito, psykoterapeuttinen kehotyö, sekä ihmisen luonnollisen elinvoiman tiedostaminen ja vahvistaminen. Kehoäly® ei ole fysioterapiaa eikä psykoterapiaa, vaan jotain huomattavasti kokonaisvaltaisempaa, psykofyysistä itsehoitoa kehotyöskentelyn keinoin
Kehoälyn harjoittelun seurauksena on ainutlaatuisen vahva kehoälyn lisääntyminen. Kehoäly on myös työkyvyn säilyttämisen ja ylläpidon kannalta yksilön tärkein taito. Kehoälyn menetelmää kehitetään jatkuvasti, Creatio Aeterna -toimintatavan mukaisesti.