maanantai 18. syyskuuta 2017

Yksityisvalmennus ja Kehoälyn peruskurssit


Koska on tullut paljon kyselyä, missä Kehoälyn harjoittelua voi opiskella, kerrottakoon, että monilla fiksuilla kansalais-, työväen- ja aikuisopistoilla voi osallistua Kehoälyn peruskursseille. Esimerkiksi Vantaan aikuisopistolla on joka syksy ja kevät useita Kehoälyn peruskursseja. Ja keväästä 2018 alkaen myös Valamon luostarin opistolla Kehoälyn harjoittelu. Jos omalla paikkakunnallasi ei vielä ole Kehoälyn kursseja, pyydä paikkakuntasi opistolta heitä niitä järjestämään, tai ota sinä yhteyttä Tapioon ja järjestä itse Kehoälyn peruskurssi yhteistyössä hänen kanssa. Tapioon saa yhteyden sähköpostilla kehoeetikko ät gmail.com.


Yksityisvalmennus

Tapio Sippoin antaa Kehoälyn ja Terveysmeditaation yksityisvalmennusta kaikille Kehoälyn harjoittelusta ja Terveysmeditaatiosta kiinnostuneille. Valmennus sovitetaan parhaalla mahdollisella tavalla harjoittelijan henkilökohtaisia tarpeita vastaavaksi. Nyt on myös mahdollista opiskella Kehoälyn ohjaajaksi ja Terveysmeditaation opettajaksi yksityisvalmennuksessa.

Kehoäly tarkoittaa kehon ja mielen välistä parasta kommunikaatiota. Sen oppii tekemällä Kehoälyn harjoituksia. Parhaiten ja syvällisimmin oppi menee perille yksityisvalmennuksessa. Harjoittelun motivaatio kumpuaa halusta olla ja pysyä terveenä, sekä toisinaan tarpeesta parantua ja/tai lievittää sairauksia. Harva ihminen on niin terve kuin Kehoälyn harjoittelua aktiivisti tekevät. Kehoäly soveltuu hienosti myös työhyvinvoinnin välineeksi.




Ohjaajaksi?

Kehoälyn ohjaajilla on kahdeksan tasoa. Taso 1. on noviisiohjaajan taso. Tasot 2.-5. ovat tavallisia ohjaajatasoja. Tasot 6.-8. ovat Kehoälyn Mestarin tasoja. Yksityisvalmennus, millä intentiolla tahansa, etenee yleensä noudattaen pitkälti samaa pedagogiikkaa ja samojen harjoitusten opettelua kuin mitä ohjaajakoulutuksessakin käytetään. Kehoälyn harjoittajan ja ohjaajan ero on opetuspätevyydessä ja -oikeudessa. Kehoälyn ohjaaja osaa opettaa nämä asiat toisille ja hänellä on siihen myös oikeus.

Kehoälyn ohjaajakoulutus kestää yleensä vähintään kolme vuotta. Koulutuksesta valmistuneet osaavat opettaa ja soveltaa ohjattavien tilanteen mukaan Kehoälyn harjoittelua. Koulutettavat saavuttavat tietotaidon, pätevyyden ja oikeuden opettaa Kehoälyn harjoittelua, sekä sen takaavan Kehoälyn ohjaajan lisenssin. Koulutuksesta valmistuneet ovat myös Kehoälyn TYKY- ja TYHY-ammattilaisia.

sunnuntai 17. syyskuuta 2017

Kehittääkö Kehoälyn® harjoittelu älykkyyttä?

Tapio Sippoin
Älykkyyden tavallisin muoto on äly, jota kuvataan älykkyysosamäärän avulla. Puhutaan käsitteestä ÄO. Kyseessä on kyky oivaltaa asioita mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti. Kansankielellä ilmaisten kyse on hoksaamisesta. 

Tämän "tavallisen älyn" lisäksi nykyisin on olemassa jo käsitteet tunneäly ja sosiaalinen äly. Niin, ja tietysti keksimäni käsite Kehoäly, (Body Intelligence®, Body IQ) jota taitona voi parhaiten kehittää Kehoäly® terveysmenetelmän avulla. Kehoälyn käsitteen toin julkisuuteen 1998 ja rekisteröity tavaramerkki se on ollut kohta jo 20 vuotta.

Voidaan ajatella, että myös luovuus on yksi älykkyyden laatu. Kehoälyn harjoittelu ja Terveysmeditaatio lisäävät luovuutta ja kehittävät ongelmien ratkaisemisen taitoja. Luovuuden tukemisesta olen kirjoittanut aiemmin täällä.

Kirjoitan nyt tuosta tavallisesta älystä, jota mitataan ÄO:n avulla. Jonkin aikaa sitten suomalaiset tutkijat väittävät, että me suomalaiset olemme Euroopan älykkäin kansa ja meidän keskimääräinen älykkyys eli ÄO on huima 105. (Asian julistaminen vaatii tarkistusta, jonka jätän kiinnostuneiden tehtäväksi.)

MENSA on mainio yhteisö tutustua älykkyyden tavalliseen alueeseen ja kaveerata muiden "valopäiden" kanssa. Suomen Mensa ry:n jäseneksi voi liittyä kuka tahansa, joka saavuttaa älykkyystestissä paremman tuloksen kuin 98% väestöstä, eli jos saa 130 pojoa testissä. Kyse on siis ns. tavallisesta älykkyydestä.

Lisääkö Kehoälyn harjoittelu tavallista älykkyyttä?

Maailmalla älykkyystutkijoiden yleisin näkemys on, että perittyä älykkyyttä ei pystytä merkittävästi, jos ollenkaan lisäämään millään erityisin keinoin. Älykkyyttään voi sen sijaan heikentää syömällä huonoa ruokaa, juomalla myrkyllistä vettä, rapauttamalla fyysistä kuntoaan, vahingoittamalla aivojaan kemiallisesti (esim. juomalla liuotinaineita, kuten bensa, tinneri tai alkoholi), tai jos joutuu aivoihin kohdistuvan onnettomuuden uhriksi. Myös vakava psyykkinen traumatisoituminen saattaa häiritä älykkyyttä.

Älykkyys ei siis kasva punttisalilla, aerobicissa, joogaamalla, juoksemalla tai tanssimalla. Tavallisen meditaationkaan ei tiedetä lisäävän älykkyyttä, mindfulnessista puhumattakaan. Ei ole myöskään vahvaa tieteellistä näyttöä, että koulutus lisäisi varsinaisesti tai oleellisesti älykkyyttä. Eräs psykiatriystäväni sanookin humoristisen osuvasti: "Jos laitat pökkelön kouluun ja hän läpäisee sen, pahimmassa tapauksessa hän on koulutettu pökkelö".

On selviä viitteitä siihen, että Kehoälyn aktiivinen harjoittelu saattaa parantaa älykkyyttä. Väitänkin, että aktiivinen Kehoälyn harjoituksien tekeminen nostaa pikku hiljaa harjoittajan älykkyyttä. Sitä tukee myös kun on aidosti raitis ja syö pääasiassa luomuruokaa. Kehoälyn harjoittamisen lisäksi kannattaa tehdä säännöllisesti Terveysmeditaatiota® ja harrastaa liikuntaa monipuolisesti, sekä pyrkiä olemaan muutoinkin länsimaisen lääketieteen mittareiden mukaan fyysisesti kohtuullisen terve.

Voitko Sinä tulla älykkäämmäksi?

Jos haluat olla hiukan fiksumpi, luovempi, paljon rennompi, terveempi ja elinvoimaisempi, ehdotan, että aloitat säännöllisen Kehoälyn harjoittelun. Kehoäly® on myös keholle tasapainoisempaa ja mukavampaa kuin suurin osa liikuntalajeista, edullista tai osin jopa ilmaista. Lisäksi Kehoälyn harjoittelussa riittää lopun elämää mukavaa haastetta ja mahdollisuuksia kehittyä.

Kehoäly®, Body Intelligence® = Good gain with tender gentle attitude. Kehoäly on työkykyä lisäävä ja stressiä vähentävä terveysmenetelmä, joka lisää kehoälyä ainutlaatuisella tavalla. Kehoäly® sisältää lempeää itsehoitoa, elinvoiman aitoa tunnistamista ja siitä tietoiseksi tulemista, hermostoa vahvistavaa energiaharjoittelua, sekä monipuolista toimivaa terveysliikuntaa. Kehoälyn harjoittelun seurauksena on ainutlaatuisen vahva kehoälyn lisääntyminen. Kehoäly on myös työkyvyn säilyttämisen ja ylläpidonkannalta yksilön tärkein taito. Kehoälyn menetelmää kehitetään jatkuvasti, Creatio Aeterna -toimintatavan mukaisesti.

maanantai 11. syyskuuta 2017

Kehoäly goes Valamo ja pakana

Kuten tiedätte, Kehoälyn harjoittelu on uskonnollisesti neutraalia toimintaa, jolla pyritään lisäämään ihmisen terveyttä, hyvinvointia ja elämän mielekkyyttä. Tämän takia Kehoälyä opetetaan kaikille terveyttä ja hyvyyttä arvostaville ihmisille uskontoon ja maailmankuvaan katsomatta. Kehoälyn ja Terveysmeditaation maailmankuvan ja ihmiskuvan mukaan ihminen on pohjimmiltaan hyvä ("jumalallinen" olento) ja sitä hyvää on syytä pyrkiä vahvistamaan. Kehoälyn harjoittelu vahvistaa ihmisen hyvyyttä ja Kehoälyä opetetaan kaikille halukkaille, lähimmäisen rakkauden toimintatavan mukaisesti.

Annan kaksi esimerkkiä neutraalista oman ja kanssaihmisten hyvyyden vahvistamisen asenteesta.

Syyskuussa 2017 on Helsingissä Pakanalliset syysmessut, joilla on myös yhtenä seminaarina Kehoälyn Elävöittävän liikesarjan harjoitukset. Sunnuntaina 24.9.2017 klo 14.30-15.30 on siis mahdollisuus oppia Elävöittävää liikesarjaa Kattilahalissa pidettävillä messuilla Kehoälyn "työpajassa"

Valamon ortodoksisessa munkkiluostarissa Etelä-Savossa Heinävedellä Valamon Opistolla järjestetään vuoden 2018 aikana useita Kehoälyn seminaareja. Valamo on hieno henkinen paikka rentoutua ja antaa mielen levätä, joten Kehoälyn harjoittelu sopii sinne erinomaisesti. Ensimmäinen näistä Valamon Kehoälyn seminaareista on 9.-11.3.2018 järjestettävä Kehoäly ja Body IQ -kurssi, jossa yksi painopiste on hermoston vahvistamisessa. Seminaari on melko identtinen syksyllä 2017 Vantaan aikuisopistolla järjestettävän Kehoälyn peruskurssin kanssa.

Molemmissa tapahtumissa ohjaajana toimii Kehoälyn harjoittelun ja Terveysmeditaation kehittäjä kehoeetikko Tapio Sippoin. Molempien tapahtumien tuotto lahjoitetaan suoraan hyväntekeväisyyteen, Pakanamessujen tuotto menee Lehto ry:lle ja Valamon seminaarin tuotto menee Valamon luostarille.

Kehoälyn harjoittelun tärkeä osa-alue on Terveysmeditaatio. Syksyllä 2017 ilmestyy Tapio Sippoinin kirjoittama uusi kirja; Terveysmeditaation harjoitus- ja tietokirja. Tapio on aiemmin kirjoittanut kaksi tietokirjaa, Elävöittävä liikesarja (2008, loppuunmyyty ajat sitten) ja Kehoälyn salaisuudet (2016), jonka voi tilata täältä. Tässä vielä lyhyt pätkä uuden Terveysmeditaation harjoitus- ja tietokirjan takakannesta.

"Tämän harjoitus- ja tietokirjan avulla opit meditoimaan hyvin. Kirjassa opetetaan kaikki Terveysmeditaation peruskurssiin kuuluvat asiat selkeästi, tarkasti ja yksityiskohtaisesti. (...)
Kirja sisältää myös yleissivistävän osion, jossa käydään läpi meditaatioon liittyviä käsitteitä, sekä tutkitaan mielen ja meditaation psykologiaa. (...)
Terveysmeditaatio on länsimainen uskonnoista vapaa meditaatioperinne, joka keskittyy terveyden ylläpitoon ja tukemiseen, sekä elämän mielekkyyden ja tarkoituksellisuuden vahvistamiseen. Terveysmeditaatio etsii viisautta, sisäistä valoa ja hyvyyttä, samalla tiedostaen, että niiden löytäminen vaatii sekä aikaa että kärsivällisyyttä. (...)
Terveysmeditaatio on Kehoälyn harjoittelun tärkeä osa-alue ja soveltuu erinomaisesti työhyvinvoinnin välineeksi. Se uudistaa ihmistä fyysisesti ja henkisesti, tuoden mukanaan viisautta, joka auttaa kohtaamaan ja voittamaan vanhat ja uudemmat ongelmat. Terveysmeditaatio tarjoaa tilaisuuden vetäytyä maailman kiireestä tutkiskelemaan, mietiskelemään ja meditoimaan oleellisinta kaikessa rauhassa. Se on määrätietoista ja selkeää terveyden ja elämän mielekkyyden tavoittamista, joka tuottaa levollisuutta ja tasapainoa poistaen samalla tehokkaasti stressiä."

Mansikaksi kakkuun vielä yksi luentovideo: Elämän mielekkyys ja Kehoäly 

 

maanantai 3. huhtikuuta 2017

Ennakkoon ilmoittautuminen avattu! Syksy 2017 Kehoälyn peruskurssit

Vahvan kysynnän vuoksi Kehoälyn peruskursseja tulee taas lisää. Varmista ennakkoon, että mahdut mukaan! Syksyllä 2017 järjestetään ainakin neljä Kehoälyn peruskurssia Vantaan aikuisopistolla. Niille sinun kannattaa ilmoittautua heti, jotta mahdut mukaan, sillä keväällä 2017 moni jäi jonoon. Varmistaaksesi paikkasi syksyn 2017 peruskursseilla lähetä sitovat ilmoittaumisesi sähköpostilla Tapiolle, kehoeetikko ät gmail.com, ja saat sen jälkeen vahvistuksen Vantaan aikuisopistolta, että sinut on hyväksytty valitsemillesi kursseille.


Voi sitä riemua! Kehoälyn peruskurssien hinnat ovat 38 euroa per kurssi.

Tarjoan myös kaksi järkevää kannustetta Kehoälyn harjoittelusta innostuneille. Kannuste Yksi: Jos osallistut vähintään kolmelle peruskurssille saat kaksi yksityisopetustuntia minulta ilmaiseksi. Yksityistuntien ajat sovin kurssilaisten kanssa paikan päällä kurssien aikana. Kannuste Kaksi: Kehoälyn ohjaajaksi aikoville. Kehoälyn ohjaajakoulutukseen pääsemiseen vaaditaan vähintään kolmen peruskurssin käyminen.


Tässä linkit kaikille itsehoidollisille kursseille. Vantaan aikuisopistolla keväällä 2017 alkavat Kehoälyn peruskurssit ovat:

Kehoäly ja meridiaanihieronta - itsehoidon peruskurssi, 7.-8.10.2017 

(HUOM!, tämä kurssi on jo täynnä!) FreeFlowperuskurssi eli Kehoälyn bioenergiaharjoittelun ja meridiaanivenyttelyn peruskurssi, 21.-22.10.2017

Body IQ eli eli Kehoälyn hermoston vahvistamisen ja syvävenyttelyn peruskurssi, 4.-5-11.2017

Kehoälyn harjoittelu ja akupainanta - itsehoidon peruskurssi, 18.-19.11.2017

TIEDOKSI ! Kurssit sopivat kaikille aikuisille, paitsi vakavasti sairaille ja raskaana oleville.



sunnuntai 26. maaliskuuta 2017

Hauskan harjoittelun toimintatapa


Kehoälyn harjoittelu tunnetaan ainutlaatuisista kehoeettisistä harjoitustavoistaan. Käyn niitä blogissa pikku hiljaa läpi. Nyt vuorossa on Kehoälyn viisas ja järkevä toimintatapa eli Kehoetiikan uniikki, hieno ja arvostettava toimintatapa. 



Hauskan harjoittelun toimintatapa

Kehoälyn harjoittelu on aitoa itsensä kunnioittamista ja rakastamista. Kun tällainen asenne on Kehoälyn harjoittelussa läsnä, vain silloin voi puhua Kehoälyn tekemisestä. Harjoittele vain silloin, kun kykenet tiedostamaan/muistamaan kuinka hyvä olo Kehoälyn harjoituksesta tulee ja kuinka mukavaa sen harjoittaminen siksi on.

Ole rehellinen itsellesi, väistä itsepetosta. Jos huomaat harjoittelumotivaatiosi olevan hukassa, pysähdy hetkeksi miettimään miksi näin on. Tässä pohdiskelussa hyviä kysymyksiä ovat: ”Miksi aito itseni rakastaminen on niin vaikeaa?” ja ”miksi en arvosta terveyttäni tarpeeksi?”

Tiedämme, että Kehoälyn harjoituksia tekemällä tulee hyvä olo ja elinvoima vahvistuu. Joskus kuitenkin mielemme negatiiviset rakenteet, yhteiskunnan kautta tulevat ulkokultaiset suorituspaineet, vääristyneet liikunnalliset ”no pain – no gain” -harha-ajatukset (“ei tulosta ilman tuskaa”) ja muut vastaavat negatiiviset uskomukset saattavat häiritä tai vääristää Kehoälyn ja Terveysmeditaation harjoitusmotivaatiota ja siten kokonaisvaltaista olemustamme eheyttävää terveyden ylläpitoa.

Näistä negatiivisuuksista pääsee mukavasti irti, kun pohtii oman terveyden ja elämänilon perimmäistä motivaatiotaan. Kaikki haluavat lopultakin olla terveitä ja elinvoimaisia, ja tämän voi saavuttaa parhaiten aidosti itseään kunnioittamalla ja rakastamalla. Aidosti itseäsi kunnioittavassa mielentilassa tehty Kehoälyn harjoittelu on hauskaa.



 

perjantai 24. maaliskuuta 2017

Kehoetiikan toimintatapa


Kehoälyn harjoittelu tunnetaan ainutlaatuisista kehoeettisistä harjoitustavoistaan. Käyn niitä blogissa pikku hiljaa läpi. Nyt vuorossa on Kehoälyn harjoitteluun ja kehon hyvään kohteluun liittyvä, viisas ja järkevä toimintatapa eli Kehoetiikan uniikki, hieno ja arvostettava toimintatapa.



Kehoetiikan toimintatapa

Kehoälyn harjoituksia tehdessä, meditoidessa, terveysliikuntaa tai muutakin tehdessä ja kaikessa arkielämässä, sekä myös juhlahetkinä halutaan kohdella ja kohdellaan kehoa eettisesti oikein. Kehoälyn harjoittelutapa tukee elämää, terveyttä ja elämänlaadun kokemusta parhaalla mahdollisella tavalla. Mielelle, sielulle ja keholle annetaan terveellä parhaalla mahdollisella tavalla riittävästi arvostusta, kunnioitusta, huomiota, lepoa ja puhdasta hyvänlaatuista ravintoa.

Kehoälyn kehoetiikka ulottuu fyysisten harjoitusten ulkopuolelle elämänasenteessa ja elämänilon arvostamisessa. Mahdollisia epäterveitä ja huonolaatuisia asioita omassa elämässään on syytä osata havaita, sekä sen jälkeen luopua niistä ja korvata ne kehoeettisesti korkeilla ja arvokkailla elintavoilla.



Listattuna tunnetuimmat Kehoäly® terveysmenetelmän toimintatavat:
Creatio Aeterna, Kehoälyn sisäinen laatutakuu (eli Jatkuvan kehittämisen toimintatapa).
Lempeän harjoittelun toimintatapa.
Kehoälyn toimintatapa.
Hitaan kiiruhtamisen toimintatapa (sisältäen säännöllisen harjoittelun)
Kehoetiikan toimintatapa.
Kehoälyn harjoittelun toimintatapa.
Iloinen mieli - rento keho -toimintatapa.
Hauskan harjoittelun toimintatapa.
Auttamisen ja myötätunnon toimintatapa.
Tiedosta: Yksi vaiva, sata syytä. Sata vaivaa, yksi syy.
Hyvän vahvistamisen toimintatapa.
Elämänkerrallisen lähestymistavan käyttö psykofyysisen terveyden tukena.
Ravinnon nauttimisen toimintatapa.



 

torstai 23. maaliskuuta 2017

Kehoälyn Hauskan harjoittelun toimintatapa


Kehoälyn harjoittelu tunnetaan ainutlaatuisista kehoeettisistä harjoitustavoistaan. Käyn niitä blogissa pikku hiljaa läpi. Nyt vuorossa on Kehoälyn Hauskan harjoittelun viisas, lempeä, myötätuntoinen ja järkevä, uniikki, hieno ja arvostettava toimintatapa.

Hauskan harjoittelun toimintatapa
 
Kehoälyn harjoittelu on aitoa itsensä kunnioittamista ja rakastamista. Kun tällainen asenne on Kehoälyn harjoittelussa läsnä, vain silloin voi puhua Kehoälyn tekemisestä. Harjoittele vain silloin, kun kykenet tiedostamaan/muistamaan kuinka hyvä olo Kehoälyn harjoituksesta tulee ja kuinka mukavaa sen harjoittaminen siksi on

Ole rehellinen itsellesi, väistä itsepetosta. Jos huomaat harjoittelumotivaatiosi olevan hukassa, pysähdy hetkeksi miettimään miksi näin on. Tässä pohdiskelussa hyviä kysymyksiä ovat: ”Miksi aito itseni rakastaminen on niin vaikeaa?” ja ”miksi en arvosta terveyttäni tarpeeksi?”

Tiedämme, että Kehoälyn harjoituksia tekemällä tulee hyvä olo ja elinvoima vahvistuu. Joskus kuitenkin mielemme negatiiviset rakenteet, yhteiskunnan kautta tulevat ulkokultaiset suorituspaineet, vääristyneet liikunnalliset ”no pain – no gain” -harha-ajatukset (“ei tulosta ilman tuskaa”) ja muut vastaavat negatiiviset uskomukset saattavat häiritä tai vääristää Kehoälyn ja Terveysmeditaation harjoitusmotivaatiota ja siten kokonaisvaltaista olemustamme eheyttävää terveyden ylläpitoa. Näistä negatiivisuuksista pääsee mukavasti irti, kun pohtii oman terveyden ja elämänilon perimmäistä motivaatiotaan. Kaikki haluavat lopultakin olla terveitä ja elinvoimaisia, ja tämän voi saavuttaa parhaiten aidosti itseään kunnioittamalla ja rakastamalla. Aidosti itseäsi kunnioittavassa mielentilassa tehty Kehoälyn harjoittelu on hauskaa.



Listattuna tunnetuimmat Kehoäly® terveysmenetelmän toimintatavat:Creatio Aeterna, Kehoälyn sisäinen laatutakuu (eli Jatkuvan kehittämisen toimintatapa).
Lempeän harjoittelun toimintatapa.
Kehoälyn toimintatapa.
Hitaan kiiruhtamisen toimintatapa (sisältäen säännöllisen harjoittelun)
Kehoetiikan toimintatapa.
Kehoälyn harjoittelun toimintatapa.
Iloinen mieli - rento keho -toimintatapa.
Hauskan harjoittelun toimintatapa.
Auttamisen ja myötätunnon toimintatapa.
Tiedosta: Yksi vaiva, sata syytä. Sata vaivaa, yksi syy.
Hyvän vahvistamisen toimintatapa.
Elämänkerrallisen lähestymistavan käyttö psykofyysisen terveyden tukena.
Ravinnon nauttimisen toimintatapa.