maanantai 17. helmikuuta 2020

Kehoäly tutuksi aloitustilaisuus


Nyt on taas kenellä tahansa fiksulla aikuisella mahdollisuus päästä mukaan Kehoälyn harjoituksiin. Tervetuloa mukaan! Aluksi ja lopuksi pari lyhyttä ABC juttua, jos et ennestään tiedä, mitä on Kehoäly.

Ensimmäinen ABC juttu. Kehoälyn merkitysten kannalta on olemassa toisiinsa liittyvä kolminaisuus, jonka selitän nyt. Tuohon kolminaisuuteen kuuluvat
A) kehon ja mielen välinen paras mahdollinen kommunikaatio,
B) parantava ja voimaannuttava Kehoälyn prosessi ja
C) Kehoälyn tietoinen ja aktiivinen harjoittelu.

Kenelle Kehoälyn harjoittelu sopii?

Poikkeuksellisen lempeytensä vuoksi Kehoälyn harjoittelu sopii lähes kaikille. Kehoälyn harjoittelu on ensisijaisesti ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa, joten sen harjoittelu sopii tietysti kaikille ihmisille, jotka haluavat pysyä terveinä. Suuri osa Kehoälyn harjoittelijoista ja monet Helsingin treenipiirin ihmisistä ovat keski-ikäisiä tai senioreita, joilla on aloittaessa ollut pientä tai isompaa vaivaa ja kremppaa missä kelläkin. Kehoälyn avulla voi ennaltaehkäistä ja hoitaa hyvin monenlaisia vaivoja ja sairauksia. Harjoittelijoissa on myös maailmanmestaruus ja SM-tason urheilijoita ja tanssijoita, sekä länsimaisen lääketieteen ammattilaisia; mm. lääkäreitä, fysioterapeutteja ja psykologeja.

Vasta-aiheitakin on. Sen vuoksi mm. raskaana oleville, syöpää sairastaville ja vakavasti mieleltään sairaille suositellaan yksityisohjausta treenipiirin sijaan.

Kaikki todellinen oppiminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Kehoälyn kunnollinen oppiminen vaatii yhteisten harjoitusten lisäksi tietoista vapaaehtoista sitoutumista aktiiviseen, nöyrään ja pitkäjänteiseen itsenäiseen Kehoälyn harjoitteluun.

Helsingin treenipiiri

Helsingissä järjestetään keväällä 2020 useita tilaisuuksia, joissa voi ilmoittautua mukaan säännöllisiin Kehoälyn harjoituksiin, niin sanottuun Kehoälyn treenipiiriin. Seuraavat aloitustilaisuudet ovat:

Sunnuntai 23.2.2020 klo 10-13
Torstai 27.2.2020 klo 17-20
Keskiviikko 4.3.2020 klo 17-20
Sunnuntai 8.3.2020 klo 10-13

Tilaisuuksiin voit ilmoittautua soittamalla Kehoälyn kehittäjälle Tapio Sippoinille (050 5328 528) tai laittamalla sähköpostia kehoeetikko ät gmail. com.

Aloitustilaisuudessa käydään läpi Kehoälyn harjoittelun toimintatapoja ja Kehoäly terveysmenetelmän erittäin laaja harjoitteluvalikoima. Lisäksi jokaista treenipiiriin mukaan tulevaa tuetaan yksilökohtaisesti suunnittelemalla hänelle juuri hänen tarpeitaan vastaava henkilökohtainen harjoitusprotokolla. Treenipiiriin pääsee mukaan sen jälkeen kun on käynyt vähintään yhdessä aloitustapahtumassa.

Kehoälyn jokainen hankkii itse. Se vaatii lähes aina Kehoälyn harjoittelua. Yksi Kehoälyn tärkeimmistä salaisuuksista on ymmärrys siitä, että harkittu, lempeä ja tietoinen liike parantaa. Kehoälyn harjoittelussa tuo liike toteutetaan esim. bioenergiaa ja hermostoa vahvistavana liikemeditaationa. Kehoälyn harjoittelussa ja erityisesti Kehoälyn aloittelijoilla liike on tietoisuuden perusta, sillä hermosto työskentelee pääasiassa liikkeen parissa ja liikkeen laadun erottaminen on suhteellisen helppoa ja nopeaa oppia. 


Kehoälyn treenipiirin tunnus on perhonen. Valokuva Unto Rönkkönen.
 

Traumoja parantava ja purkava vaikutus

Henkisen voimaantumisen symboli, kaunis ja elinvoimainen perhonen, on Kehoälyn treenipiirin tunnus. Se viittaa myös Kehoälyn harjoittelun tunnetraumoja purkavin ja poistaviin vaikutuksiin. Näiden vaikutusten vuoksi Kehoälyn harjoittelu on aina hyvin terapeuttista.

Koska ihmisellä on lähes aina suurempi kokemus liikkeestä kuin omien ajatustensa ja tunteidensa selkeästä tiedostamisesta ja ymmärtämisestä, aloitetaan eheytyminen ja voimaantuminen Kehoälyn harjoittelussa lähes aina lempeän fyysisen harjoittelun kautta, joka myöhemmin laajenee edistyneillä Kehoälyn harjoittelijoilla hitaammiksi (rauhallisemmiksi) rentoutusharjoituksiksi, stressin poiston ja traumanpurkuharjoituksiksi (TPSP ), tietoiseksi liikemeditaatioksi ja Terveysmeditaatioksi.

Mitä tarkoittaa Kehoäly?

Toinen ABC juttu. Kehoälyn harjoittelu on esimerkiksi kehoterapiaa, liiketerapiaa, tietoisuustaito, psykofyysistä kehotyöskentelyä, rentousharjoittelua, hermoston ja elinvoiman vahvistamista, luontoyhteyden vahvistamista, syvävenyttelyä, mobilisaatiota, sekä Terveysmeditaatiota.
Kehoälyn harjoittelun kannalta on olemassa toisiinsa liittyvä mm. kolminaisuus. Tuohon kolminaisuuteen kuuluvat
A) fysioterapeuttinen itsehoito,
B) psykoterapeuttinen kehotyö ja
C) luonnollisen elinvoiman tiedostaminen ja vahvistaminen.

Kehoäly tarkoittaa mielen ja kehon välistä hyvä kommunikaatiota, sekä siihen liittyvä parantava ja voimaannuttava prosessia. Niiden lisäksi on olemassa Kehoälyn tietoinen ja suunnitelmallinen harjoittelu, jonka avulla ja kautta Kehoälyn prosessi pääsee käyntiin ja toteutumaan. Lisäksi voidaan tajuta ja ymmärtää Kehoälyä moninaisena toiminnallisena mielen ja kehon välisenä ulottuvuutena (itsehoito, kehotyö ja elinvoiman tiedostaminen, bioenergiaharjoittelu, sekä Terveysmeditaatio) sekä erilaisten harjoituksellisten ominaisuuksiensa ja painopisteidensä kautta (esim. rentous, hermoston ja elinvoiman vahvistaminen, liikemeditaatio, luontoyhteyden vahvistaminen, syvävenyttely, mobilisaatio, sekä Terveysmeditaatio). 

Lisää ajatuksia Kehoälyn harjoittelusta, mitä se on ja mitä se ei ole, löydät täältä

Kehoäly pitää sisällään käytännöllisen maailmankuvan kehoälykkäästä ja kehoeettisestä ajattelusta ja toiminnasta. Älykäs keho toimii yhteistyössä mielen kanssa. Kehoäly on myös erisnimi, jolla tarkoitetaan Kehoälyn harjoituksia. Näiden asioiden lisäksi Kehoäly® on rekisteröity tavaramerkki.

Kehoäly®, Terveysmeditaatio®, Body Intelligence® ja MindWellness® ovat Tapio Sippoinille rekisteröityjä tavaramerkkejä ja FreeFlow™, Body Integrity™ sekä Body IQ™ ovat Tapiolle vakiintuneita tavaramerkkejä. Näitä tavaramerkkejä on oikeus käyttää vain lisenssin omaavilla tahoilla.


keskiviikko 12. helmikuuta 2020

Kehoäly® harjoittelun terveysvaikutuksista


Kehoälyn säännöllisellä harjoittelulla on laajat terveysvaikutukset ja sillä voidaan omalta osaltaan tukea ja hoitaa hyvin monia vaivoja ja sairauksia. Oleellista on myös, että henkilö haluaa oikeasti parantua. Rehellisyys on Kehoälyn harjoittelussa oleellista ja tärkeää. Jos sairaus on muuttunut statukseksi, jolla henkilö saa ja kerjää huomiota, parantuminen on tietysti melko haastavaa. Jos Kehoäly ja sen harjoittelu on sinulle uusi asia, täältä voit lukea mitä on Kehoäly.

Kehoälyn harjoittelu poistaa tehokkaasti stressiä ja lisää elinvoimaa. Harjoittelu avaa kehon tukoksia ja näin voimistaa elinvoiman virtausta koko kehossa. Tämän seurauksena immuunijärjestelmä voimistuu, jolloin keho pystyy paremmin vastustamaan ja parantamaan sairauksia. Kehoälyn harjoittelu antaa tarvittaessa täsmähoidollisen lisän yksittäisten sairauksien hoitoon. Tässä aluksi kaksi leppoisampi kommenttia Kehoälyn harjoittelun terveysvaikutuksia:

"Muusikkona joudun soittamaan ergonomisesti haastavissa asennoissa ja kestämään kovaa henkistä painetta. Elävöittävä liikesarja on auttanut minua säilyttämään terveyteni. Kun teen Elävöittävän liikesarjan ennen soittamista, soitto kulkee paremmin tasapainoisen ja rennon kehon takia. Myös esiintymisstressi on selvästi pienempi."
    Henrica Fagerlund, Feminine Pole Dance -tankotanssin opettaja, tankotanssin urheilusarjan maailmanmestari ja taidesarjan maailmanmestaruus hopeamitalisti vuonna 2019, ammattikontrabasisti, musikkipedagogi (AMK), musiikkiterapian YO, Deep Relaxing Sounds "bassoguru".

Tankotanssin maailmanmestari 2019 Henrica Fagerlund

"Ensimmäisen kerran tutustuin Kehoäly® Elävöittävään liikesarjaan vuosia sitten ja se oli ihastusta ensi tapaamisella. Harjoittelu oli yksinkertaista ja samalla tehokasta. Jokaisella liikkeellä oli tarkasti mietitty tarkoitus, ja kun liikkeitä oppi tekemään oikein, ne tuntuivat kehon kaikilla tasoilla. Kiinnostustani lisäsi vielä tieto siitä, että kaikille sopivien perusharjoitusten lisäksi oli mahdollista syventää harjoittelua sekä lihaskunnon, hermoston että henkisten asioiden vahvistamiseksi. Kehoälyn harjoitusmenetelmä on kuin kiinalainen kalligrafia – yksinkertaista ja kaunista, syvällistä ja puhdasta viisautta harkituissa liikkeessä."
      Marjo Urbanski, FM, biologi, resonanssiterapeutti, kouluttaja.


Konkreettista toimintaa ja tuloksia

Säännöllisesti tehdyillä Kehoälyn harjoituksilla voi hoitaa tai vähintään lievittää monia vaivoja ja sairauksia, kuten allergiat, astma, burn out, dementia, diabetes, fibromyalgia, halvaus, iskias, erilaiset jännitystilat, kasvohalvaukset, monenlaiset kiputilat, kolesteroli, korkea ja matala verenpaine, kuukautisongelmat, kuulo-ongelmat, kuumat aallot, masennus, migreeni, muistihäiriöt ja äly, munuaiskivet, naistenvaivat ja miestenvaivat, nukahtamisvaikeudet, paniikkihäiriö, poskiontelon tulehdukset, puutuminen, päänsärky, reuma, rytmihäiriöt, selän ongelmat, stressi, sydän- ja verisuonitaudit, sisäelinten toimintahäiriöt, tenniskyynärpää, tinnitus, ummetus, unettomuus, urheiluvammat, vaihdevuosiongelmat, virtsateiden ongelmat.

Kehoälyn harjoittelu kattaa koko tukielinsairauksien alueen (luut, nivelet, jänteet, lihakset). Siinä autetaan kinesteettinen ketju sekä kehon energia ja elinvoima tasapainoon. Kehoälyn itsehoito on yksilötasolla myös asiakkaan ja hoitajan välistä yhteistyötä terveyden palauttamiseksi normaaliin tilaan. Myös hermostoa voi vahvistaa erittäin hyvin Kehoälyn harjoittelulla.

Säännöllisen Kehoälyn harjoittelun on vuosien saatossa havaittu auttavan usein myös seuraaviin asioihin: Energeettisen kehon ja kinesteettisen ketjun vammat ja häiriötilat, alaraajojen virheasentojen korjaus, jalkojen erimittausuuden poisto, jalkaterien, nilkkojen, polvien ja lonkan virheasentojen korjaus. Alaselän kiputilojen hoito, iskiaksen ym. ristiselän sekä lannerangan särkytilojen ja virheasentojen hoito. Kieroselkäisyyden eli skolioosin hoito (etenkin lasten ja nuorten osalta). Yläselän kiputilojen, nikamien virheasentojen ja niistä aiheutuvien elintoimintojen häiriöiden, kuten sydämen rytmihäiriöiden, hengenahdistuksen ja korkean verenpaineen hoito. Yläraajojen kiputilojen, kuten käsisäryn, tenniskyynerpään, kipuolkapään/jäätyneen olkapään hoito.

 
Kehoälyn harjoittelu ja Terveysmeditaatio traumojen käsittelyssä

Terveysmeditaatiossa ihminen tietoisesti päättää tuoda esim. traumamuiston arkitietoisuuteen, jossa siitä tulee riittävän muokkautuvaa (plastista), jotta sitä voidaan pysyvämmin muuttaa. Muutosprosessissa on hyvä käyttää tukena Kehoälyn harjoittelua, joka poistaa fyysisellä tasolla kehosta trauman tuomaa stressiä. Traumoja on kovin monenlaisia, joten tämä on otettu vahvasti huomioon Terveysmeditaation ja Kehoälyn traumojen purkuun liittyviä harjoituksia kehitettäessä. Kehoälyn harjoittelu on monipuolista ja siitä löytyy runsaasti erilaisia harjoituksia ja variaatioita erilaisten traumojen täsmäkäsittelyyn.

Terveysmeditaation ja Kehoälyn harjoittelun ansiosta terveyden kannalta negatiiviset uskomukset, (jotka ilmenevät kehossa tunnetasolla negatiivisesti latautuneina hermosoluina), alkavat hävitä, sillä niiden tilalle rakennetaan tietoisesti positiivisia hermovirityksiä. Näitä virityksiä voidaan myös kutsua hyviksi uskomuksiksi ja onnistuneiksi ongelmaratkaisuiksi. Samalla myös vahvistetaan fyysistä hermostoa. Kehoälyn harjoituksia, mm. NSB Formia ja Elävöittävää liikesarjaa, käytetään hermoston vahvistamisen täsmäharjoituksina.

Kehoälyn harjoittelun avulla voi hoitaa konkreettisesti ja vahvasti masennusta. Kehoälyn ja Terveysmeditaation avulla kehon monet omat kemikaalit alkavat vaikuttaa esim. traumaperäisin negatiivisiin tunteisiin poistaen ja purkaen näitä negatiivisia tunteita. Samalla Kehoälyn harjoittelu tuottaa kehoon oksitosiinia, joka rentouttaa ja tuottaa hyvän olon tunnetta, dopamiinia, joka vahvistaa keskittymis- ja huomiokykyä, sekä serotoniinia, joka lisää rauhan ja onnen tunnetta.


Kehoäly®, Terveysmeditaatio®, Body Intelligence® ja MindWellness® ovat Tapio Sippoinille rekisteröityjä tavaramerkkejä ja FreeFlow™, Body Integrity™ sekä Body IQ™ ovat Tapiolle vakiintuneita tavaramerkkejä. Näitä tavaramerkkejä on oikeus käyttää vain lisenssin omaavilla tahoilla.


sunnuntai 2. helmikuuta 2020

Elämän tarkoitus ja elämäntehtävä


Teen tämän lyhyen kirjoituksen Kehoälyn harjoittelun ja Terveysmeditaation syvällisemmän filosofisen ja psykologisen pohdinnan hengessä. Mikäli haluat keskustella asiasta enemmän, ota minuun yhteyttä.

Elämän tehtävänä on laittaa meidät selvittämään elämäntehtävämme ja sen jälkeen laittaa meidät vapaasta tahdostamme noudattamaan sitä. Kehoälyn harjoittelun avulla elämäntehtäväsi selvittäminen on helpompaa, mikäli se ei vielä ole sinulla kirkkaana tiedossa. Tähän liittyy myös henkinen kasvu.

Syvällisemmin ja yleisemmällä tasolla tarkasteltuna kaikilla ihmisillä on sama elämäntehtävä, eli toimia hyvyyden lisäämiseksi parhaalla mahdollisella tavalla, sekä tavoitella apoteoosia parhaalla mahdollisella tavalla. Tärkein työväline elämäntehtävän toteuttamisessa on rakkaus, joka ilmenee esim. harmonian rakentamisessa omaan elämäämme sekä sen heijastumana ympärillemme. Usein puhutaan lähimmäisen rakkaudesta, ja onkin tärkeää tajuta, että parhaimmillaan rakkaus alkaa itsestämme ja kohdistuu aluksi etenkin itseemme.

Yksilöllisemmin tarkasteltuna jokaisella ihmisellä on omanlaisensa elämäntehtävä, joka määrittyy sen mukaan, mitkä ovat meidän lahjamme, synnynnäiset kyvyt ja elämänkulun aikana oppimisen potentiaalit. Hyvyyden toteuttamisessa kaikilta ei voi vaatia samoja asioita ja jokaiselta voi vaatia jotakin. Tämä johtuu myös siitä, että ihmisen ydinolemus on hyvyys.

Samalla kun toteutamme hyvyyttämme, tehden parhaalla mahdollisella tavalla hyvyyden tekoja, rakkauden avulla, on viisasta kehittää lahjojamme entistäkin toimivimmalle tasolle. Kehitämme itseämme entistäkin paremmiksi auttaaksemme muita parhaalla mahdollisella tavalla ja kaikkien osallisten parhaaksi. Kehoälyn harjoittelun ja Terveysmeditaation tehtävä on tukea tätä prosessia parhaalla mahdollisella tavalla.

Elämäntehtävä liittyy aina myös elämän mielekkyyden kokemukseen. Kun ihmisellä on elämäntehtävänsä vahvasti tiedossa, tuntuu elämä mielekkäältä, vaikka välillä elämässä olisi kriisejä tai haasteita. Nuo haastavat asiat on helppoa kohdata, koska tietää, mitä elämässään tulee tehdä, haasteista huolimatta tai toisinaan juuri niiden vuoksi. Kehoälyn harjoittelu on erinomainen väline elämänmielekkyyden vahvistamisessa ja säilyttämisessä. Niihin sitoutuu myös positiivisen ajattelun taito.

Yhteystietoni löydät täältä.