lauantai 2. marraskuuta 2019

Lähimmäisen rakastamisen meditaatio, Terveysmeditaation kirjoitussarja (6. kirjoitus)


Blogissani on menossa kirjoitusten sarjan, jossa opetetaan Terveysmeditaation perusasioita. Terveysmeditaation ohessa neuvotaan tekemään laajasti myös muita Kehoälyn harjoituksia. Viimeksi (5. kirjoitus) opetin Rakkauden meditaation. Sen luonnollinen ja sujuva jatko on tietysti Lähimmäisen rakastamisen meditaatio, jonka nyt opetan.




On olemassa eettisesti ja noologisesti korkeatasoinen ajatus, jonka meistä jokainen tuntee. Tuo ajatus on ”rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”. Ongelmana tässä piilee se, että toisinaan ihmisen kyky rakastaa itseään on häiriintynyt. Kysymys on siitä, kuka tuo lähimmäinen perimmiltään on. Terveysmeditaation kannalta on erityisen arvokasta selvittää itselleen kuka on meille tärkein ”lähimmäinen”.

Tähän aiheeseen liittyvät myös hyvä itsetunto ja myötätunto, itsemyötätunto, sekä määrätietoisuus. Terveysmeditaatiota kannattaa tehdä määrätietoisen säännöllisesti, vaikka 20 minuuttia joka päivä. Tai kuten Terveysmeditaation kirjan lopussa sanotaan: ”On hyväksi ja kovin fiksua tehdä Terveysmeditaatiota myös silloin kun ”kaikki on hyvin”. Kirjani viimeisenä asiana annan sinulle erinomaisen, viisaan ja korkealuokkaisen neuvon. Ehdotan, että meditoit säännöllisesti, tolkullisesti ja kohtuudella aina, kun sen tehdä voit. Kiitos.” Tähän liittyy tietysti myös Lempeän harjoittelun toimintatapa.

Määrätietoiset ihmiset harjoittavat oikeuksia, jotka perustuvat uskollisuuteen heitä itseään kohtaan sekä kunnioitukseen muita ihmisiä kohtaan. Tutkimusten mukaan kaikkein menestyneimmillä ja onnellisimmilla ihmisillä on rentoutunut, määrätietoinen ja intuitiivinen persoonallisuus. Tässä asiassa on tärkeää tiedostaa, että aito menestys on jotain muuta kuin omaisuuden haalimista tai kiireinen ja stressaava työura. Kyky olla toisinaan laiskana ja rentoutua aidosti voi olla myös hyvin määrätietoista toimintaa.

Määrätietoisen ihmisen tunnusmerkkejä ovat mm. tieto siitä, että ihmisellä (minulla itselläni) on oikeus ilmaista mielipiteensä ja kertoa tunteensa, oikeus sanoa ”en tiedä”, oikeus muuttaa mieltä ja oikeus olla tyytyväinen itseensä ja kokea ylpeyttä onnistumisista. Määrätietoinen ihminen tarvitsee melko vähän toisten hyväksyntää, sillä hänen toimintaa ohjaa tieto siitä, että tekee hyvää ja toimii eettisesti oikein.


Terveysmeditaation noologiseen puoleen keskittyvät meditaatiot

Niihin kuuluvat esim. seuraavat harjoitukset: Rakkauden meditaatio, Lähimmäisen rakastamisen meditaatio, Hyvän tekemisen meditaatio, Viisastumisen meditaatio, Anteeksipyynnön ja anteeksiannon meditaatio, Pelon kohtaamisen meditaatio, sekä Hyvän ja hyveiden meditaatio.


Lähimmäisen rakastamisen meditaation tekeminen:

Vaihe yksi: Ota hyvä istuma-asento tuolilla (Kehoälyn Virtaava asento istuen). Kun olet oppinut tämän Lähimmäisen rakastamisen meditaation, voit tehdä sitä myös muissa asennoissa tai muilla tavoin, kuten selällään maaten (Kehon tasapainotusasento), seisten (Kehoälyn Virtaava asento), kävellen (Kehoäly-kävely) tai jollain muulla tavalla. Vain mielikuvituksesi ja meditoinnin taitosi asettaa tässä sinulle rajat.

Vapaaehtoinen vaihe kaksi: Tee ensin rauhassa Alfa-meditaatio, ja kun olet päässyt alfa-tasolle aloita Lähimmäisen rakastamisen meditaatio. (Katso tarvittaessa kirjasta Terveysmeditaation peruskurssi ja sieltä Alfa-meditaatio).

Vaihe kolme: (määrittelyosio)
Hengitä syvään sisään nenän kautta ja toista kerran tai muutaman kerran ajatus ”kuka on lähimmäinen?” sisäänhengityksesi aikana.
Hengitä syvään ja rauhallisesti nenän kautta ulos ja vapauta mielesi. Ole samalla ajattelematta mitään erityisesti.
Hengitä syvään sisään uudelleen ja aloita ajatuksen ”kuka on lähimmäinen?” mietiskely. Sisäänhengityksen jälkeen voit siirtää kaiken huomion mietiskelemääsi ajatukseen/kysymykseen ja antaa nyt hengityksesi kulkea luonnollisesti ja vapaasti itsekseen.

Hengitä syvään sisään nenän kautta ja toista kerran tai muutaman kerran ajatus ”kuka tai mikä on itse?” sisäänhengityksesi aikana.
Hengitä syvään ja rauhallisesti nenän kautta ulos ja vapauta mielesi. Ole samalla ajattelematta mitään erityisesti.
Hengitä syvään sisään uudelleen ja aloita ajatuksen ”kuka tai mikä on itse?” mietiskely. Sisäänhengityksen jälkeen voit siirtää kaiken huomion mietiskelemääsi ajatukseen/kysymykseen ja antaa nyt hengityksesi kulkea luonnollisesti ja vapaasti itsekseen.

Vaihe neljä: (filosofinen ja eettinen osio)
Hengitä syvään sisään nenän kautta ja toista kerran tai muutaman kerran kysymystä ”mitä eroa on itsellä ja lähimmäisellä?” sisäänhengityksesi aikana.
Hengitä syvään ja rauhallisesti nenän kautta ulos ja vapauta mielesi. Ole samalla ajattelematta mitään erityisesti.
Hengitä syvään sisään uudelleen ja aloita kysymyksen ”mitä eroa on itsellä ja lähimmäisellä?” mietiskely. Sisäänhengityksen jälkeen voit siirtää kaiken huomion mietiskelemääsi ajatukseen/kysymykseen ja antaa nyt hengityksesi kulkea luonnollisesti ja vapaasti itsekseen.

Hengitä syvään sisään nenän kautta ja toista kerran tai muutaman kerran ajatus ”mitä tarkoittaa rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi?” sisäänhengityksesi aikana.
Hengitä syvään ja rauhallisesti nenän kautta ulos ja vapauta mielesi. Ole samalla ajattelematta mitään erityisesti.
Hengitä syvään sisään uudelleen ja aloita ajatuksen ”mitä tarkoittaa rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi?” mietiskely. Sisäänhengityksen jälkeen voit siirtää kaiken huomion mietiskelemääsi ajatukseen / kysymykseen ja antaa nyt hengityksesi kulkea luonnollisesti ja vapaasti itsekseen.

Vaihe viisi: (itsetuntemuksen ja itsetutkiskelun osio)
Hengitä syvään sisään nenän kautta ja toista kerran tai muutaman kerran kysymys ”rakastanko lähimmäistäni niin kuin itseäni?” sisäänhengityksesi aikana.
Hengitä syvään ja rauhallisesti nenän kautta ulos ja vapauta mielesi. Ole samalla ajattelematta mitään erityisesti.
Hengitä syvään sisään uudelleen ja aloita kysymyksen ”rakastanko lähimmäistäni niin kuin itseäni?” mietiskely. Sisäänhengityksen jälkeen voit siirtää kaiken huomion mietiskelemääsi ajatukseen/kysymykseen ja antaa nyt hengityksesi kulkea luonnollisesti ja vapaasti itsekseen.

Hengitä syvään sisään nenän kautta ja toista kerran tai muutaman kerran kysymys ”rakastanko itseäni niin kuin lähimmäistäni?” sisäänhengityksesi aikana.
Hengitä syvään ja rauhallisesti nenän kautta ulos ja vapauta mielesi. Ole samalla ajattelematta mitään erityisesti.
Hengitä syvään sisään uudelleen ja aloita kysymyksen ”rakastanko itseäni niin kuin lähimmäistäni?” mietiskely. Sisäänhengityksen jälkeen voit siirtää kaiken huomion mietiskelemääsi ajatukseen/kysymykseen ja antaa nyt hengityksesi kulkea luonnollisesti ja vapaasti itsekseen.

Hengitä syvään sisään nenän kautta ja toista kerran tai muutaman kerran kysymys ”rakastanko itseäni niin kuin itseäni?” sisäänhengityksesi aikana.
Hengitä syvään ja rauhallisesti nenän kautta ulos ja vapauta mielesi. Ole samalla ajattelematta mitään erityisesti.
Hengitä syvään sisään uudelleen ja aloita kysymyksen ”rakastanko itseäni niin kuin itseäni?” mietiskely. Sisäänhengityksen jälkeen voit siirtää kaiken huomion mietiskelemääsi ajatukseen/kysymykseen ja antaa nyt hengityksesi kulkea luonnollisesti ja vapaasti itsekseen.


Vaihe kuusi: (Affirmaatiot)

Lähimmäisen rakastamisen affirmaatiot:
Hengitä syvään sisään nenän kautta (Tasapainottava hengitys) ja toista samalla useaan kertaan mielessäsi hiljaa affirmaatio rakastan lähimmäistäni niin kuin itseäni.
Uloshengityksen aikana vapauta mielesi ja anna affirmaation ajatuksen täyttää koko olemuksesi. Uloshengityksen aikana voit olla ajattelematta mitään erityistä ja vain aistia kuinka ajatuskoostuma ”rakastan lähimmäistäni niin kuin itseäni” täyttää parhaalla mahdollisella tavalla koko olemuksesi.

Hengitä syvään sisään nenän kautta (Tasapainottava hengitys) ja toista samalla useaan kertaan mielessäsi hiljaa affirmaatio ”rakastan itseäni niin kuin lähimmäistäni”.
Uloshengityksen aikana vapauta mielesi ja anna affirmaation ajatuksen täyttää koko olemuksesi. Uloshengityksen aikana voit olla ajattelematta mitään erityistä ja vain aistia kuinka ajatuskoostuma ”rakastan itseäni niin kuin lähimmäistäni” täyttää parhaalla mahdollisella tavalla koko olemuksesi.

Hengitä syvään sisään nenän kautta (Tasapainottava hengitys) ja toista samalla useaan kertaan mielessäsi hiljaa affirmaatio ”rakastan itseäni parhaalla mahdollisella tavalla”.
Uloshengityksen aikana vapauta mielesi ja anna affirmaation ajatuksen täyttää koko olemuksesi. Uloshengityksen aikana voit olla ajattelematta mitään erityistä ja vain aistia kuinka ajatuskoostuma ”rakastan itseäni parhaalla mahdollisella tavalla” täyttää parhaalla mahdollisella tavalla koko olemuksesi.



Terveysmeditaatiosta on julkaistu suomenkielinen harjoituskirja, josta löydät runsaasti tietoa ja yli 140 sivua perusharjoituksia. Kirjan nimi on Terveysmeditaation harjoitus- ja tietokirja. Terveysmeditaatio on kiinteä osa Kehoälyn harjoittelua. Tälle kirjalle tueksi kannattaa hankkia kirjoittamani Kehoälyn salaisuudet -kirja (ISBN 978-952-67972-6-7), jonka avulla voit ymmärtää ja sisäistää lisää Kehoälyyn liittyviä asioita. Kun hallitset harjoitukset ja olet omaksunut Kehoälyyn ja Terveysmeditaatioon liittyvät harjoittelutavat, olet saavuttanut jotain hyvin arvokasta ja merkittävää.

Tapio Sippoin on kehittänyt Kehoälyn harjoittelun ja Terveysmeditaation. Kehoäly®, Terveysmeditaatio®, Body Intelligence® ja MindWellness® ovat Tapio Sippoinille rekisteröityjä tavaramerkkejä ja FreeFlow™, Body Integrity™ sekä Body IQ™ ovat Tapiolle vakiintuneita tavaramerkkejä. Näitä tavaramerkkejä on oikeus käyttää vain lisenssin omaavilla tahoilla.

Lopuksi oikeinkirjoituksesta pieni huomio: On sivistynyttä ja relevanttia ymmärtää, että koska Terveysmeditaatio on erityisen länsimaisen pääasiassa terveyteen keskittyvän meditaatiomuodon erisnimi ja samalla myös rekisteröity tavaramerkki, Terveysmeditaatio kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, kuten muutkin erisnimet. Sama koskee sanaa Kehoäly, joka myös on tavaramerkki ja erisnimi ja kirjoitetaan siksi isolla alkukirjaimella.