maanantai 23. syyskuuta 2019

Virtaava asento istuen, Terveysmeditaation harjoittelu, kirjoitussarja (3. kirjoitus)


Aloitin toissapäivänä tässä blogissani kirjoitusten sarjan, jossa opetetaan Terveysmeditaation perusasioita (1. kirjoitus ja 2. kirjoitus). Terveysmeditaation ohessa neuvotaan tekemään laajasti myös muita Kehoälyn harjoituksia. Näiden ohjeiden avulla opit toimimaan Kehoälyn eli kehon ja mielen välisen kommunikaation avulla niin, että terveytesi vahvistuu ja elämäsi mielekkyys kasvaa.


Tavoitteet

Kehoälyn harjoittelussa ja Terveysmeditaatiossa on useita pyrkimyksiä. Ne ovat täysin yhdentyviä, sillä Terveysmeditaatio on osa Kehoälyn harjoittelua. Käytännössä kaikki pidempään Kehoälyn harjoituksia tehneet tekevät myös Terveysmeditaatiota. Tärkeimmät pyrkimykset ovat terveyden vahvistaminen, Kehoälyn, sosiaalisen älyn ja yleensäkin älykkyyden voimistaminen, henkisen immuniteetin kehittäminen ja vahvistaminen, lempeyden ja myötätunnon vahvistaminen, positiivisen ajattelun kohtuullinen ja järkevä kehittäminen, sekä ihmisen hyvyyden ja elämän mielekkyyden hyväksyminen.


Terveysmeditaation tekemisen tavat

Tärkeää on huomata ja muistaa, että Terveysmeditaatio on lempeää ja hauskaa tekemistä, jossa vallitsee iloinen mieli, ja jonka aikana keho on rento ja elinvoimainen. Loistavaa ajanviettoa siis. Kaiken lisäksi Terveysmeditaatiota harjoittaessasi kehität sekä Kehoälyäsi että sosiaalista älykkyyttäsi, samalla kun muokkaat aivojasi hyvään ja terveeseen suuntaan. Terveelle ihmiselle Terveysmeditaatio näyttäytyy alussa eniten ennaltaehkäisevänä terveydenhoitona. Sairaille Terveysmeditaatiosta on myös lähes aina huomattavaa hyötyä. Ja esimerkiksi länsimaisen lääketieteen tarjoamat hoidot sopivat erinomaisesti Terveysmeditaation kanssa yhteen.


Kolmas harjoitus

Kolmas harjoitusohje on istuen tehtävän Terveysmeditaation harjoitusasennon opettaminen aloittelijoille. Olen edellisessä kirjoituksessa (2. kirjoitus) ja myös aikaisemmin julkaissut seisten tehdyn Virtaavan asennon ohjeen kuvien kera tässä blogissa. Istuen tehty Virtaava asento muodostaa hyvän pohjan Terveysmeditaation tekemiseen, esim. aina kun ehdit istahtaa alas ja hiukan rauhoittua. Tämä asento on Terveysmeditaation aloittelijan kannalta käytännöllisin, sillä meditaatio on varsin helppoa istuen.


Harjoitusohje: Terveysmeditaation meditaatioasento istuen, (eli Kehoälyn terveysmenetelmän Virtaava asento istuen):

Valitse riittävän korkea tuoli. Tarkista, että istuessasi lantiosi on hiukan ylempänä kuin polvesi. Eli istu sopivan ja kohtuullisen korkealla. Tarvittaessa voit laittaa vaikka tyynyt pepun (istuinluiden) alle, jos tuolisi on liian matala tähän harjoitukseen. Yleensä esim. keittiöiden ruokailutuolit ovat riittävän korkeita istuen tehtävään Virtaavaan asentoon.

Istu tuolilla rennosti ja selkä ojentuneena. Älä nojaa. Avaa kätesi ja jalkasi, mikäli ne ovat ristissä. Näin voit antaa mielesi ja lihastesi rentoutua parhaalla mahdollisella tavalla.

Jalkapohjasi ovat hyvin maassa. Istu jalat hartioiden leveydellä. Aseta varpaat kohtisuoraan eteenpäin. Jalan keskilinja osoittaa suoraan eteen tai kevyesti ulospäin.


Pidä kehon paino tasaisesti istuinluilla ja molemmilla jalkapohjilla. Painostasi suurin osa on istuinluiden varassa. Kummassakin jalassa paino on yhtä paljon päkiällä ja kantapäällä, sekä yhtä paljon niin sisä- kuin ulkosyrjällä.

Olkavarret roikkuvat vapaasti ja kämmenesi ovat reisiesi päällä, kämmenet alaspäin. Olkapäät ja kätesi ovat rennot.

Selkä on rentona suorassa, aivan kuin joku nostaisi sinua aukileesta. Samanaikaisesti istuinluusi painuvat penkkiin ja jalkapohjasi uppoavat maahan ja selkärankasi venyy rennosti lisää pituuttaan.

Koko keho on täysin rento ja hengitys kulkee vapaasti.

Voit käsilläsi hytkyttää vatsaa, selkää ja pakaroita tunnustellen, että ne ovat rentoina. Voit myös rapsutella kehoa sieltä, mistä hyvästä tuntuu ja mistä haluat saada elinvoimasi enemmän liikkeelle, esim. päästä ja niskasta.





Terveysmeditaation harjoittelua tukeva kirjallisuus

Terveysmeditaatiosta on julkaistu suomenkielinen harjoituskirja, josta löydät runsaasti tietoa ja yli 140 sivua perusharjoituksia. Kirjan nimi on Terveysmeditaation harjoitus- ja tietokirja. Terveysmeditaatio on kiinteä osa Kehoälyn harjoittelua. Tälle kirjalle tueksi kannattaa hankkia kirjoittamani Kehoälyn salaisuudet -kirja (ISBN 978-952-67972-6-7), jonka avulla voit ymmärtää ja sisäistää lisää Kehoälyyn liittyviä asioita. Kun hallitset tämän kirjan sisältämät harjoitukset ja olet omaksunut Kehoälyyn ja Terveysmeditaatioon liittyvät harjoittelutavat, olet saavuttanut jotain hyvin arvokasta ja merkittävää.

Tapio Sippoin on kehittänyt Kehoälyn harjoittelun ja Terveysmeditaation. Kehoäly®, Terveysmeditaatio®, Body Intelligence® ja MindWellness® ovat Tapio Sippoinille rekisteröityjä tavaramerkkejä ja FreeFlow™, Body Integrity™ sekä Body IQ™ ovat Tapiolle vakiintuneita tavaramerkkejä. Näitä tavaramerkkejä on oikeus käyttää vain lisenssin omaavilla tahoilla.