lauantai 2. helmikuuta 2019

Itsemyötätunto ja Kehoäly®


Itsemyötätunto, itsekunnioitus ja armollisuus itseä kohtaan ovat merkittäviä meille annettuja lahjoja, sekä älykäkäitä ja toimivia osa-alueita taitavassa Kehoälyn harjoittelussa. Kehoäly® tarkoittaa kehon ja mielen välistä parasta mahdollista kommunikaatiota ja siitä seuraavia terveyshyötyjä. Viisas ja toimiva itsemyötätuntoisuus ja armollisuus Kehoälyn harjoittelussa ilmenee esim. Lempeän harjoittelun toimintatavassa sekä Hitaan kiiruhtamisen toimintatavassa. Myös kehoetiikka ja sen toteutuminen on tavallaan itsemyötätunnon ilmaus, sillä toimimalla kehoeettisesti ”oikein” kohtelemme kehoamme hyvinkin armollisesti, lempeästi, viisaasti ja teemme Kehoälyn harjoitukset tietysti mahdollisimman rennosti, pehmeästi ja riittävän kevyesti.

Pieni lapsi kohtelee itseään hyvin lempeästi, mutta toki ymmärryksensä puitteissa. Kun kasvamme, ymmärrys suurelta osin lisääntyy, mutta samalla yhteiskunnan, kulttuurin ja elinyhteisön tuomat uudet tavat ja uskomukset tuovat usein myös uusia itseemme kohdistuvia armottomia ja epäterveellisiä tapoja. Näitä on hyvin helppo listata, mutta jätän sen nyt väliin. Riittäisi, kun luettelisi epäterveellisiä elämäntapoja ja itseen kohdistuvia epätosia negatiivisia uskomuksia. Armottomuus ja itsemyötätunnon puute ovat siis lähes täysin opittua, vahingossa ja pakotetusti sisäistettyä.

Armottomalla ihmisellä on omasta mielestään aina ”hyvät syyt” olla armoton itsellemme tai toiselle. Itsemyötätunto on jotain, joka on erittäin lähellä itsensä parantamista ja hoitamista. Myötätunnon kohdalla kannattaa olla aktiivinen. Itsemyötätunto on aina konkreettista tekemistä, toimintaa ja jopa positiivista suorittamista, ja korkeatasoinen armollisuus on parhaimmillaan opittuna ja sisäistettynä taitona. Tärkeä itsemyötätunnon oppimisen ja elvyttämisen toiminnallinen taito on tarkkailu. On oltava tarkkaavainen, että toimii myötätuntoisesti, niin itseä kuin muitakin kohtaan. Tämä pätee korostuneesti Kehoälyn harjoittelussa.

Itsemyötätunnon valitseminen arkiseksi asenteeksi tekee asiat näkyväksi ja voimme tutkia itseämme, uskomuksiamme, odotuksiamme ja maailmaa onnellisena ja avoimella mielellä. Kuten huomaatte, Kehoälyyn liittyvän uskomuksen mukaan itsemyötätunto tarjoaa aktiivisesti hyvää mieltä, terveyttä ja vapautta. Itsemyötätunto on yksi suurimpia meille annettuja lahjoja ja tuon lahjan käyttöä voi harjoitella tekemällä säännöllisesti Terveysmeditaatiota ja muita Kehoälyn harjoituksia.


Terveysmeditaatio® on länsimainen meditaation muoto, joka soveltuu juuri länsimaiselle ja suomalaiseen kulttuuriin syntyneelle ihmiselle. Terveysmeditaatio on siinä mielessä erikoinen ja mukava taito, että sen oppimiseen ei tarvitse ulkopuolista opettajaa tai gurua, kuten itämaispohjaisissa meditaatioissa, vaan sitä voi opiskella myös itsenäisesti, esim Terveysmeditaation kirjoista. Terveysmeditaation ja Kehoälyn terveysmenetelmän kehittäjä Tapio Sippoin on kirjoittanut kirjan: Terveysmeditaatio harjoitus- ja tietokirja – Opi kuinka Kehoäly ja meditaatio yhdistetään, ISBN 978-952-67972-9-8. 244 sivua, joista noin sata sivua tieteellistä asiaa ja 140 sivua harjoituksia. Tilaukset Kustannus Geisir Oy. Hinta 33 euroa + postikulut.